Călătoria șterge granițele și permite, chiar și pentru o vreme, să se încerce viața într-o altă țară. Cu toate acestea, din cauza timpului limitat, se formează adesea o impresie superficială și multe detalii pur și simplu nu se găsesc. Spre deosebire de un turist, oamenii locali nu se grăbesc, cunosc toate aspectele vieții din țară și își pot face o imagine mai completă. Nu vom confunda turismul cu emigrația, ci vom privi prin ochii celor care s-au mutat din România. Aflăm ce schimbări au evoluat după mutare și cum s-au alăturat noii vieți. Andreea Tudoran trăiește de doi ani în Sydney. Ea ne-a povestit despre detaliile mutării, căutarea locului de muncă și cum și-a găsit locul la mii de kilometri de casă. Despre orice altceva, am scris un mini-ghid privind emigrarea în Australia, informații utile de primă mână.

Motive pentru mutare

Ideea de mutare a venit de la părinții mei, în anii ’90, dar cu profesiile lor era imposibil. Mi-au zis tot timpul “fii liberă, mergi să studiezi și să lucrezi într-o altă țară, să vezi lumea, să alegi”. O dorință conștientă de mutare a apărut la universitate, dar în visele mele era doar New York, apoi doar o țară vorbitoare de limbă engleză. Am decis în cele din urmă, după ce am călătorit în aproximativ 30 de țări și mi-am dat seama că eram aproape.

Am ales Australia din cauza nivelului ridicat de trai, precum și capacitatea de a-mi transporta părinții aici. Nu am fost niciodată aici turist, am zburat să trăiesc imediat. Am ascultat podcast-uri de la programatori care trăiau în diferite țări ale lumii, iar oamenii din Australia erau cei mai relaxați și mai fericiți.

Pregătirea și întocmirea documentelor

De la prima livrare de probă a IELTS, pentru a obține o reședință permanentă, a trecut exact un an și m-am mutat trei luni mai târziu.

Australia are cel mai mare plus și anume capacitatea de a obține statutul de rezident independent, având o profesie căutată (din lista SOL) și câștigând numărul necesar de puncte (la momentul depunerii a fost 60, am marcat 65). Cele mai mari puncte sunt date pentru vârstă, învățământ superior, ani de experiență de lucru, cunoașterea limbii engleze.

Codul meu de viză este 189. Pentru a aplica, trebuie să se treacă testul de limbă IELTS, care constă din patru părți: citire, scriere, ascultare, vorbire. Condiția de intrare este de cel puțin nota 6 pentru toate cele patru părți. Vă puteți pregăti online, pentru că există o mulțime de resurse pe Internet.

Apoi, trebuie să traduceți diploma în engleză și să primiți recomandări din toate locurile de muncă în limba engleză. Copiile diplomelor și recomandărilor sunt certificate de Ambasada Australiei și trimise organizațiilor care certifică specialitatea. Considerația costă aproximativ 500 de AUD de persoană.

În mod obișnuit, după completarea formularului de cerere de viză online, solicitanții așteaptă pentru examinare timp de șase luni sau un an. Prin urmare, de îndată ce am declarat dorința mea de a primi reședința permanentă australiană, mi-am împachetat imediat viața în două valize, am eliberat un apartament închiriat în București și am zburat în Europa fără bilete de întoarcere.

A fost necesar să se efectueze un examen medical, să se ia un certificat de la Ministerul Afacerilor Interne referitor la absența unui cazier judiciar, să se încarce toate documentele pe site și să se plătească pentru examinarea cererii. Pentru două persoane, costă 5400 AUD. Exact la o lună după efectuarea plății, am primit statutul de rezident în Australia.

Viața este imprevizibilă și nu vreau să mă gândesc, dar mă văd mult timp în Australia și cu bucurie voi deveni cetățean al acestei țări. Mă simt aici nu numai acasă, dar simt că este și locul meu. Uneori stau și mă bucur fără niciun motiv.

Primele impresii și adaptarea

Oceanul este rece. Temperatura maximă a apei în Sydney, vara, este de 25 de grade, dar mai des 23-24. În timpul iernii, temperatura aerului în timpul zilei este de 15 grade. Nu am veste, ci doar pulovere și bluze. Timp de doi ani, nu am fost niciodată răcită și nu m-am îmbolnăvit. Nu există încălzire în case, rezidenții rezolvă această problemă cu încălzitoare, iar mulți îngheață în camere.

Societatea internațională este minunată. Deschisă, dinamică, fericită. În fiecare zi vedeți oameni din întreaga lume, auziți zeci de limbi și accente diferite.

Culori deschise. Sydney este un oraș foarte verde, parcuri, palmieri peste tot, unele străzi pur și simplu sunt îngropate în verdeață.

Nu era necesar să te obișnuiești cu nimic. Mai degrabă, acum este necesar să ne obișnuim cu stresul, blocajele de trafic, mizerie sau oboseală, când plecăm în vacanță în Europa sau în SUA. Aceasta este numai experiența mea, nu este în țară, ci în cap. Sunt foarte fericită aici în fiecare zi. După mutare toate diferențele sunt doar pozitive.

În cei doi ani, părinții mei au zburat la Sydney pentru a petrece de două ori iarna cu mine, iar în vară am călătorit în jurul Angliei. Dar acest lucru nu este de ajuns. Australia este prea departe pentru întâlniri frecvente, dar mama și tata sunt fericiți să zboare spre Sydney pentru câteva luni.

Am multe complexe despre limbă. Vreau să comunic perfect, să știu totul, să nu fac greșeli. Dar uneori, în mijlocul poveștii despre copilărie, înțeleg că nu știu cum să spun jumătate de cuvinte cum ar fi “sanie”, “leagăn”, “construcție”. Dar prietenii, colegii, străinii, nu le pasă prea mult de greșelile mele. Toată lumea înțelege că acest limbaj este un lucru viabil. Toate problemele sunt doar în cap.

Când ne-am mutat în Sydney, eu cu iubitul meu, amândoi am continuat să lucrăm de la distanță pentru companiile europene, iar primele 2-3 luni nu am comunicat cu nimeni aici. Dar de îndată ce am mers la birou, în primele zile am fost chemată la prânz și la cină, la grătar pe plajă și la zile de naștere. Persoanele din echipă au fost incredibil de deschise și ne-au tras în viața lor.

Ne-am făcut prieteni din Europa, Australia și chiar România. Acum călătorim împreună, petrecem weekendul la ocean și în campinguri, ne adunăm la cină, și ne distrăm chiar și până dimineața.

Sunt mulți oameni frumoși în Sydney. Sunt mult mai talentați, mai inteligenți și mai ambițioși decât mine, ei mă motivează și mă inspiră. În general, oamenii sunt foarte deschisi și pozitivi. Ei provin din întreaga lume, pentru a construi viața de la zero. Ei, ca mine, au nevoie de prieteni adevărați (o coincidență minunată, nu?). Dar nimeni nu va alerga după tine. Trebuie să fii activ și să îți dorești asta.

Avantaje și dezavantaje

Sydney este atât o metropolă cât și o stațiune. Puteți lucra și dezvolta într-un mod răcoros, puteți lua cina cu colegii sub un palmier, înnotați în ocean la ora 5:30 și petreceți weekend-uri pe malul unei locații de o frumusețe nebună, la 200-300 de kilometri de oraș.

Aici este o infrastructură bună pentru recreere și sport. Începând cu toaletele gratuite care sunt peste tot și terminând cu grătare pe plaje și parcuri, piscine în aer liber, unde puteți petrece întreaga zi pentru 7 AUD.

Sydney este foarte întins. Locuiesc în centru și merg aproape peste tot. Am colegi care ajung la birou după aproximativ o oră și jumătate, dar au închiriat case cu patru dormitoare pentru prețul unui apartament cu un dormitor în centru. Impresiile lor de viață în Sydney vor fi izbitor de diferite de ale mele.

Pentru a zbura spre Sydney din orașul meu natal, este scump și durează aproximativ 23 de ore.

Despre cheltuieli

Nu pot spune că trăitul în Sydney este costisitor, pentru că locuitul aici este de mai multe ori mai calitativ decât am trăit în România cu aceeași profesie. Australia este una dintre cele mai scumpe țări din lume, este scump să fii turist, dar pentru un rezident este excelent. Vorbesc din experiența mea de 27 de ani înainte de mutare.

Salariul mediu în Sydney pentru programatorii juniori este de 70.000 AUD pe an, pentru programatorii de mijloc – 100.000 AUD, pentru programatori seniori – 130.000 AUD. Lucrul se realizează pe baza unui contract. În acest caz, programatorii primesc de la 500-600 până la 1000-1200 AUD pe zi, în funcție de nivel și experiență, iar contractul durează șase luni sau un an, iar apoi va trebui să căutați unul nou cu o altă companie.

În Australia, impozitele progresive, pentru salariile mai mari, vor fi de aproximativ 20-30%, iar angajatorul va plăti suplimentar aproximativ 9% din salariu într-un cont de economii, care devine disponibil angajatului la pensionare.

Toate cheltuielile din Australia sunt considerate pe săptămâni. În zonele centrale și de plajă, închirierea unei camere va costa 300-350 AUD, studiourile 400-550 AUD, apartamente cu o cameră 500-600 AUD, apartamente cu două sau trei dormitoare în jur de 800 AUD. Mai departe de centru, este mai ieftin. Dacă aveți 35 de ani, sunteți căsătoriți și, în același timp, închiriați o cameră sau împărțiți un apartament cu altcineva, nimeni nu vă va judeca. Aceasta este o situație standard, mai ales dacă doriți să economisiți rapid pentru locuință.

La transportul urban (autobuze, trenuri, feriboturi) se cheltuiește de la 40 AUD pe săptămână. Parcarea este foarte costisitoare, majoritatea oamenilor au mașini, dar aproape nimeni nu se duce cu mașina la lucru.

Alimentele sunt de înaltă calitate. Dacă gătiți acasă, mâncați produse locale, fructe și legume sezoniere de pe piață, sunt necesari 100 AUD pe săptămână pentru două persoane. Dacă mergeți frecvent la cafenea și cumpărați produse europene, cheltuielile vor crește până la aproximativ 300 AUD.

Despre muncă

Pentru a găsi un loc de muncă în domeniul IT, aveți nevoie de un profil detaliat pe Linkedin. Toate posturile vacante sunt publicate acolo sau pe search.com.au. Înainte de interviu, este mai bine să revizuiți profilurile viitorilor supraveghetori și a întregii echipe pe Linkedin, precum și recenzii despre compania însăși pe glassdoor.com.au. Aceste resurse mi-au salvat o mulțime de timp.

De îndată ce am ajuns în Australia, mi-am schimbat imediat orașul de reședință în profilul meu, iar fluxul de oferte de muncă a început și eu am răspuns la câteva locuri vacante. O săptămână mai târziu am avut un interviu telefonic și două interviuri față în față. Ca urmare, am primit două oferte, unul acceptat și lucrat timp de un an. Apoi, m-am odihnit și am călătorit mai mult de patru luni. Când m-am întors din călătorie, m-am retras de la programator la analist și inginer de date.

Acum lucrez într-un program de lansare, ca programator, cu accent pe analiza datelor și dezvoltarea sistemelor de colectare și analiză a datelor. Îmi place echipa, atmosfera și toate proiectele noastre. Uneori este extrem de dificil pentru mine și trebuie să studiez foarte mult.

La locul de muncă, nimeni nu te va apăsa, nu te va forța să stai în picioare sau să facă o față uimită când pleci câteva ore.

Programa! Australienii doresc să se ridice mai devreme pentru a înota în ocean sau pentru a merge la sala de gimnastică și încep să lucreze în jurul orei 8 dimineața. Sfera IT este întotdeauna cea mai relaxată, există companii în care este obișnuit să se vină la 10, dar aceasta este o mare raritate. Acum lucrez de la 8:30 la 17 sau de la 9 la 17:30. La prânz, câțiva dintre colegii din biroul nostru se joacă la playstation, unii aleargă sau fac exerciții, unii merg la restaurant. Vinerea, întregul departament merge la împreună la prânz.

Există două tradiții în săptămâna de lucru a grupurilor IT pe care le cunosc. Prima este reprezentată de pauzele de cafea. Un pachet de țigări costă aproximativ 25 AUD, aproape nimeni nu fumează. Pauza de cafea cu colegii este asemănătoare unei pauze de țigară. Cafeaua din Australia este o religie întreagă. Dacă veniți la birou cu un pahar de Starbucks, ei vor râde de tine. Fiecare dintre colegii mei are un magazin favorit, unde barista își cunoaște fiecare client.

A doua tradiție, vineri, cu o oră și jumătate înainte de sfârșitul zilei de lucru, se începe consumul de bere / cidru / vin la birou și se părăsește munca mai devreme. Sau, dimpotrivă, se poate petrece timpul cu colegii pentru a vorbi sau a juca ping-pong.

Principalul lucru

Aici am învățat să fiu politicoasă și prietenoasă cu toată lumea, să zâmbesc foarte mult, să nu judec. Nu critic gusturile și alegerile altor persoane, chiar și în lucrurile mici.

Din lateral puteți vedea, dar nu voi spune că m-am schimbat foarte mult după mutare. Mai degrabă, am intrat într-o societate care este foarte aproape de mine în spirit, australienii susțin toate deciziile tale, chiar și cele mai stupide, și se bucură de lucrurile simple.

Cele mai bune locații din Australia